Eerste week - Reisverslag uit Riga, Letland van Judith Dorst - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Riga, Letland van Judith Dorst - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Judith

25 Juli 2014 | Letland, Riga

De eerste werkweek zit erop.. Zoveel nieuwe indrukken rijker!! Laat ik starten bij het begin. Het team waarmee ik werk bestaat uit drie fulltimers: Lysette (Nederlands), Angela (Canadees) en Lienne (Lets en mijn kamergenoot). En dan hebben we ook nog de mensen die kort blijven net zoals ik, Mel en Eva, allebei Duits. En dan hebben we voor een paar weken ook twee Nederlandse jongens die overal klusjes doen en die zijn zo gek als een deur! We werken eigenlijk altijd in Riga, in een café om naar de meiden toe te gaan en ze uit te nodigen om koffie of thee te komen drinken en soep te eten. Dat is tot nu toe het belangrijkste; een band met ze opbouwen, ze een luisterend oor te bieden. Het uiteindelijke doel is om ze een normaal leven te laten leiden. Wat betekend dat ze eerst zullen moeten afkicken. En daarom ben ik het afgelopen weekend in de afkickkliniek geweest om mee te helpen met klussen. Het is een heel groot gebouw waarin veel moet gebeuren en er heel veel gerenoveerd moet worden. Er was een team uit Amerika gekomen om te helpen. Altijd gezellig die Amerikanen! Zaterdag zijn we met die groep door Riga gelopen, want zondag zijn ze weer teruggevlogen naar Amerika. Zondag zijn we met een paar uit het team met de trein naar Sigolda gegaan om daar door het bos te lopen en een mooie wandeling te maken!!

Maandag was dus mijn eerste werkdag. We hebben dan altijd een teammeeting om alles door te bespreken wat er gaat gebeuren die week en wat er op de planning staat. Ik heb meegelopen met Mel om straks de keukentaken over te nemen zodat ik straks verantwoordelijk ben voor de soep en muffins (of iets anders lekker) voor de vrouwen op straat. Verder hebben we op maandag altijd een bijeenkomst in de café om te bidden voor de vrouwen en voor de komende week. Mooi om zo de week te kunnen beginnen!! Dinsdag hebben we van alles voorbereid. We zijn de naar de grote versmarkt geweest, waar je je ogen uit kijkt en waar ik een hele dag zou kunnen rondlopen als ik wil
De eerste avond op de straat was goed. Ik wist absoluut niet wat ik ervan moest verwachten, hoe de vrouwen zijn, hoe je ze aanspreekt, wat je tegen ze moet zeggen etc. Maar het ging goed! Sommige kunnen een beetje Engels en andere kunnen Russisch. Dus nu moet ik weer even de boeken in gaan duiken voor mijn Russisch, want ik ken alleen 'kinder'-Russisch. Donderdag hadden we een BBQ voor de vrouwen georganiseerd. Echt super gaaf om te zien dat we hun bijzonder konden laten voelen, want dit feestje was speciaal van hun. Deze avond was het wel anders op de straat. Er waren veel mannen rondom de vrouwen en veel vrouwen waren dronken of onder invloed van drugs. Maar we zijn gewoon naar ze toegegaan en sommige zijn meegekomen! Het was een super mooie en bijzondere avond!
Het is hier super lekker weer. Dus van het weekend gaan we heerlijk naar het strand en allemaal leuke dingen doen ;)

  • 25 Juli 2014 - 16:37

    Arie:

    Hi Judith,

    Blij om te horen dat je gezond bent aangekomen en al aardig je draai begint te vinden in t team.

    Het is altijd weer een hele toer om mensen te bereiken alhoewel........er gaan nogal eens deuren en ramen open waar wij het bestaan niet van weten....

    En wat de taal betreft en het spreken over je Zender, zit daar maar niet over in. Al moet jij natuurlijk wel je best doen om met kunst en vliegwerk én studie je verstaanbaar te maken in deze moeilijke taal.
    Corrie ten Boom zei het zo: evangeliseren...? doe het 'desnoods' met WOORDEN. Dan mag je dus gewoon je zelf zijn, een hand en een voet voor de ander, misschien wel een schouder.....;-)

    De Geest spreekt alle talen en doet ons elkaar verstaan...Hij leidt....!!!

    Wij bidden om Zijn zegen voor het werk dat jij in Zijn Naam daar mag doen....

    Een heel fijne, vruchtbare en leerzame tijd zullen we hopen.

    Hartelijke groet,
    Arie Verhoeven

  • 25 Juli 2014 - 17:24

    Lilian:

    Juudjuh!!!

    Wat geweldig om dit allemaal te lezen, je klinkt enorm enthousiast!

    Super gaaf wat jullie voor de meiden mogen betekenen.

    Zet em op met alles!

    Dikke knuff, Lil

  • 28 Juli 2014 - 19:09

    Elianne:

    wel leuke ervaringen gelijk al in de eerste week zeg!!

  • 01 Augustus 2014 - 09:54

    Jantine:

    Hoi Judith,

    Ik hoorde al van Lyset dat je het super naar je zin hebt! Leuk om je blog te lezen! Succes met alles!

    Liefs,

    Jantine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 20 Dec. 2012
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 18792

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 01 Oktober 2014

Werken bij stichting Freedom 61 in Riga

15 Februari 2013 - 22 Juli 2013

Van Nederland naar Oekraine

Landen bezocht: